Od 4 tygodni nieustannie „jesteśmy w sieci”. Wszyscy zostaliśmy zobligowani żeby korzystać w miarę możliwości z wszelkiego rodzaju mediów w nauczaniu zdalnym. Coraz częściej młodsze dzieci mają dostęp do telefonu czy tabletu (nawet dwulatki!). Nie mając kontroli w ich przebywanie w Internecie zdarza się, że treści te nie są odpowiednie dla ich wieku lub gry, z których korzystają nie posiadają żadnej wartości edukacyjnej. Koniec końców dzieci spędzają przed ekranem wiele godzin w poszukiwaniu rozrywki, która jedynie „zabija nudę”.
Należy pamiętać, aby ograniczać czas korzystania z mediów, ponieważ kilkugodzinne wpatrywanie się w ekran może doprowadzić do objawów somatycznych takich jak na przykład:
– ból głowy,
– osłabienie wzroku, słuchu (w przypadku głośnej regulacji),
– męczliwość, rozdrażnienie dziecka,
– wolniejsze reakcje,
– słabsza koncentracja,
– problemy z pamięcią,
– problemy trawienne (w przypadku braku ruchu),
– zaburzenia kostno – mięśniowe (P. Chocholska, M. Osipczuk, Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży, Warszawa 2009).
Infografika dotyczy optymalnego czasu przed ekranem dla dzieci i młodzieży (biuro prasowe Orange). Są w niej informacje dot. dziennego czasu spędzanego przed ekranem wraz z podziałem na sesje (np. 20 min. przerwa, 20 min. przerwa, 20 min.).