ZASADY POMAGAJĄCE NAUCZYĆ DZIECKO PRAWDOMÓWNOŚCI
ZASADA I
Nie należy wciągać dziecka w swoje kłamstwa (prowokując je do kłamstwa)
przykład:
→ rodzic, który prosi swoje dziecko aby skłamało przez telefon, że nie ma go w domu
→ dzieci uczą się przez naśladownictwo, to rodzice są dla nich największym wzorem
ZASADA II
Nie można składać dziecku obietnic bez pokrycia w ich realizacji
przykład:
→ mama, która obiecuje, że zastrzyk nie będzie bolał
→ obiecana zabawka po posprzątaniu pokoju (która nie zostanie kupiona)
ZASADA III
Należy starać się rozumieć potrzeby swojego dziecka
przykład:
→ dziecko może kłamać, żeby zwrócić na siebie uwagę dorosłego lub rówieśnika
→ być może zaburzone jest poczucie własnej wartości
→ dzieci często kłamią ze strachu (należy poszukać przyczyny)
→ w wieku wczesnoszkolnym kłamstwa zazwyczaj mają swój określony, konkretny cel – należy poszukać przyczyny
ZASADA IV
Należy dbać o atmosferę wzajemnego zaufania i przyjaznych relacji
przykład:
→ dziecko, którego relacja z rodzicem oparta jest na strachu i braku zrozumienia w obawie przed karą czy niezrozumieniem zacznie kłamać
ZASADA V
Nie należy wykorzystywać prawdomówności dziecka
przykład:
→ wypytywanie / dociekanie za pośrednictwem swojego dziecka (z czasem dziecko może zacząć kłamać w imię solidarności z osobami, o które jest wypytywane- brat, siostra, tata, mama itp.)
ZASADA VI
Należy uważać, by dziecko nie mogło zyskać na kłamstwie
przykład:
→ w ten sposób utrwala się poczucie: „kłamstwo pomogło mi osiągnąć cel”, np. dziecko, które nie chce iść do szkoły, kłamie rodzica, że boli go brzuch – w takich sytuacjach należy poprzez rozmowę poszukać prawdziwej przyczyny niechęci pójścia do szkoły.
ZASADA VII
Nigdy bez powodu nie okazujmy braku zaufania do swojego dziecka
przykład:
→ dziecko myśli: „po co mówić prawdę skoro rodzice i tak mi nie wierzą?!”
ZASADA VIII
Gdy przyłapiemy dziecko na kłamstwie, należy uświadomić mu, że zawiodło nasze zaufanie
przykład:
→ krytykując/ wyrażając niezadowolenie NIGDY nie oceniajmy osoby, tylko jej zachowanie!
→ kara powinna pokazywać dziecku, że kłamstwem nie osiągnie tego co zamierzał
→ pamiętajmy, że najlepiej nagradzać za prawdomówność niż karać za kłamstwo – dzięki temu dziecko czuje, że warto przyznać się do czegoś nawet bardzo złego i utrwala w sobie to zachowanie!
KARA ZA KŁAMSTWO powinna odnosić się do zachowania! Nie do osoby! Powinna w jasny sposób tłumaczyć konsekwencje. Im sroższa i nieadekwatna kara tym bardziej przebiegłym kłamcą może stać się dziecko.
Ważne by stworzyć takie środowisko aby dziecko nie musiało uczyć się kłamać.