Jeżeli są Państwo zainteresowani, poniżej przedstawiam łatwo dostępne i bezpłatne aplikacje (Sklep Play), które są uzupełnieniem nauki i ćwiczeń umysłu oraz rozwijają poszczególne funkcje poznawcze (pamięć, uwaga, spostrzegawczość, percepcja wzrokowo-słuchowa, myślenie). Aplikacje te wykorzystuję jako element dodatkowy w zajęciach terapii pedagogicznej, pokazując dziecku, że korzystanie z takich gier może być dla nich wartościową rozrywką.
– wszelkiego rodzaju wykreślanki słowne – można znaleźć wykreślanki językowe. W połączeniu z dostępem do słownika dziecko uczy się nowych słów
– wyszukiwanie słów z rozsypanki literowej (polecam Piknik Słowo lub Word of Wonders),
– krzyżówki – polecam także te, które mają do wpisania gotowe hasła,
– labirynty – jestem w posiadaniu takich gier, które są zręcznościowe tzn. dziecko musi tak manewrować telefonem lub tabletem żeby kula wpadła do określonego wgłębienia,
– aplikacje ortograficzne, polecam Mistrz Ortografii lub Polska Ortografia,
– gry edukacyjne zw. z matematyką, np. Math Duel – można grać na tablecie w 2 osoby! Math Duel, Games Brain, Sudoku (dla młodszych dzieci polecam Sudoku obrazkowe, np. „Gra Sudoku dla dzieci w wieku 3 – 10 lat”),
– gry zw. ze spostrzegawczością, czyli przede wszystkim różnice (polecam Find 10 Differences) lub znajdowanie elementów w obrazie (polecam Pokój Dziecięcy),
– pamięciówki, np. Memory Match lub Kids Memory Game,
– Trenigi Umysłu, czyli gry, które potrafią „wciągnąć” (polecam, aby rozwiązywać łamigłówki z dzieckiem, ponieważ niektóre wymagają cierpliwości), polecam Trening Mózgu, ponieważ jest tam wiele gier, które posiadają poziomy trudności i kształtują funkcje poznawcze.
– logiczne – polecam Skillz , Inteligentne Puzzle, szachy, warcaby.
Inne aplikacje, które mogę szczerze polecić to:
– Doulingo, SuperMemo, LingoDeer (nauka języków obcych),
– Shadowmatic (musimy tak obracać przedmiotami, aby powstał określony obraz, np. królik) – rozumowanie przestrzenne,
– Zgadnij co to? Dostajemy obrazek, który jest interpretacją znanego powiedzenia i musimy je ułożyć z podanych poniżej liter (co też bywa pewną podpowiedzią). Kreatywność i wyobraźnia pracują przy tej grze na najwyższych obrotach (blog Ojciec),
– Squla – klasy od 1-6 wiedza ogólna,
– Pierwsza Pomoc Luxmed – nie tylko dla dzieci
– TED – aplikacja służąca samodoskonaleniu – głównie dla starszych. Poprzez wykłady i konfenerencje popularyzuje różne dziedziny nauki,
– Quizlet – możemy sami konstruować fiszki nie martwiąc się o zapas kartek,
– How to Draw – program graficzny dla początkujących.
Godne uwagi są także aplikacje zw. programem nauczania, np. Lekturowo, Quiz Wzory Chemiczne, Procesy Chemiczne, Pierwiastki Chemiczne: Układ okresowy pierwiastków, Fizyka na 5, Prawa fizyki, Kalendarz historyczny, Quiz historyczny, Historia Szkoła Podstawowa, Historia Polski, Władcy i wydarzenia, World Atlas. Aplikacje te coraz częściej docierają do rzeszy nauczycieli i uczniów.
Dla dzieci przedszkolnych, pow. 3 roku życia polecam gry edukacyjne (puzzle, układanki, memory, wyszukiwanie różnic, kolory, dźwięki)
logiczne np. Logikoland lub Alien Free, wszelkie gry interaktywne, np. w hipermarkecie, na farmie, zawody lub uczące programowania (np. Programowanie dla dzieci, Lightbot: Code Hour).
Pamiętajmy o doborze odpowiednich treści do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci oraz czasie, w którym to one z nich korzystają. Niech te aplikacje będą jedynie uzupełnieniem nauki i ćwiczeń, a nie formą spędzania wolnego czasu.
*zdjęcie główne ze strony www.spidersweb.pl
Anna Kwiatkowska – pedagog szkolny