Aplikacje, które stymulują nasz mózg

Jeżeli są Państwo zainteresowani, poniżej przedstawiam łatwo dostępne i bezpłatne aplikacje (Sklep Play), które są uzupełnieniem nauki i ćwiczeń umysłu oraz rozwijają poszczególne funkcje poznawcze (pamięć, uwaga, spostrzegawczość, percepcja wzrokowo-słuchowa, myślenie). Aplikacje te wykorzystuję jako element dodatkowy w zajęciach terapii pedagogicznej, pokazując dziecku, że korzystanie z takich gier może być dla nich wartościową rozrywką.

– wszelkiego rodzaju wykreślanki słowne – można znaleźć wykreślanki językowe. W połączeniu z dostępem do słownika dziecko uczy się nowych słów

wyszukiwanie słów z rozsypanki literowej (polecam Piknik Słowo lub Word of Wonders),

krzyżówki – polecam także te, które mają do wpisania gotowe hasła,

labirynty – jestem w posiadaniu takich gier, które są zręcznościowe tzn. dziecko musi tak manewrować telefonem lub tabletem żeby kula wpadła do określonego wgłębienia,

– aplikacje ortograficzne, polecam Mistrz Ortografii lub Polska Ortografia,

– gry edukacyjne zw. z matematyką, np. Math Duel – można grać na tablecie w 2 osoby! Math Duel, Games Brain, Sudoku (dla młodszych dzieci polecam Sudoku obrazkowe, np. „Gra Sudoku dla dzieci w wieku 3 – 10 lat”),

– gry zw. ze spostrzegawczością, czyli przede wszystkim różnice (polecam Find 10 Differences) lub znajdowanie elementów w obrazie (polecam Pokój Dziecięcy),

– pamięciówki, np. Memory Match lub Kids Memory Game,

– Trenigi Umysłu, czyli gry, które potrafią „wciągnąć” (polecam, aby rozwiązywać łamigłówki z dzieckiem, ponieważ niektóre wymagają cierpliwości),  polecam Trening Mózgu, ponieważ jest tam wiele gier, które posiadają poziomy trudności i kształtują funkcje poznawcze.

– logiczne – polecam Skillz , Inteligentne Puzzle, szachy, warcaby.

 

Inne aplikacje, które mogę szczerze polecić to:

–  Doulingo, SuperMemo, LingoDeer (nauka języków obcych),

– Shadowmatic  (musimy tak obracać przedmiotami, aby powstał określony obraz, np. królik) – rozumowanie przestrzenne,

– Zgadnij co to? Dostajemy obrazek, który jest interpretacją znanego powiedzenia i musimy je ułożyć z podanych poniżej liter (co też bywa pewną podpowiedzią). Kreatywność i wyobraźnia pracują przy tej grze na najwyższych obrotach (blog Ojciec),

– Squla – klasy od 1-6 wiedza ogólna,

– Pierwsza Pomoc Luxmed – nie tylko dla dzieci

– TED – aplikacja służąca samodoskonaleniu – głównie dla starszych. Poprzez wykłady i konfenerencje popularyzuje różne dziedziny nauki,

– Quizlet – możemy sami konstruować fiszki nie martwiąc się o zapas kartek,

– How to Draw – program graficzny dla początkujących.

 

Godne uwagi są także aplikacje zw. programem nauczania, np. Lekturowo, Quiz Wzory Chemiczne, Procesy Chemiczne, Pierwiastki Chemiczne: Układ okresowy pierwiastków, Fizyka na 5, Prawa fizyki, Kalendarz historyczny, Quiz historyczny, Historia Szkoła Podstawowa, Historia Polski, Władcy i wydarzenia, World Atlas. Aplikacje te coraz częściej docierają do rzeszy nauczycieli i uczniów.

 

Dla dzieci przedszkolnych, pow. 3 roku życia polecam gry edukacyjne (puzzle, układanki, memory, wyszukiwanie różnic, kolory, dźwięki)

logiczne np. Logikoland lub Alien Free, wszelkie gry interaktywne, np. w hipermarkecie, na farmie, zawody lub uczące programowania (np. Programowanie dla dzieci, Lightbot: Code Hour).

Pamiętajmy o doborze odpowiednich treści do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci oraz czasie, w którym to one z nich korzystają. Niech te aplikacje będą jedynie uzupełnieniem nauki i ćwiczeń, a nie formą spędzania wolnego czasu.

*zdjęcie główne ze strony www.spidersweb.pl

Anna Kwiatkowska – pedagog szkolny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *